Mijn 5 beste inzichten na het volgen van #worthit

Een jaar geleden kocht ik mijn eerste Instagram cursus bij Charlotte van ‘t Wout. De cursus #worthit gaat over het bepalen van je tarieven als ondernemer. Ik begon net met het verkopen van nieuwe diensten, dus de cursus kwam als geroepen. Een jaar later – 2020 – volgde ik hem opnieuw. In dit artikel deel ik de beste inzichten die ik opdeed tijdens #worthit met je.

Mijn grootste drijfveer om de eerste keer mee te doen was omdat ik totaal geen idee had wat realistische prijzen waren in mijn vakgebied. Ik had wel werkervaring opgedaan, maar omdat ik de ‘ik ben nog jong en moet ervaring opdoen’ boven mijn hoofd hield, waren mijn tarieven niet perse marktconform.

De tweede keer was voor mij ook een beetje symbolisch – omdat ik in een jaar tijd zo gegroeid ben in het hanteren van mijn tarieven. Als ik tijdens een gesprek gevraagd wordt naar mijn tarieven gooi ik die niet langer met een soort excuusbrief op tafel, maar is het take it or leave it. Sta trouwens ook absoluut open voor onderhandelen, maar dit klonk in bovenstaande zin gewoon lekkerder.

1. Commercieel zijn is niet vies

De ik van twee jaar geleden vond het heel moeilijk om tarieven te noemen en hoopte eigenlijk dat de potentiële klant daar naar zou vragen. Inmiddels ben ik van tevoren al duidelijk over mijn tarieven, want dan weten mijn klanten waar ze aan toe zijn. Een paar jaar geleden vond ik commercieel zijn maar een vies woord, maar inmiddels ben ik me heel goed bewust dat iedereen geld moet (en belangrijker mag) verdienen.

Vanuit mijn aangenomen overtuigingen van geld heb ik geleerd dat commercieel zijn iets is wat je een naar mens maakt, maar commercieel zijn is niet meer dan gewoon open en eerlijk zijn over tarieven en geld. Ik denk dat je als ondernemer ook geen andere keuze hebt als je écht wilt slagen in het ondernemen. Ik ben blij met mijn commerciële skill die in ontwikkeling is en ik blijf ‘m ontwikkelen.

2. Zet de standaard

In de cursus leerde ik dat je zelf als eerste het tarief wil noemen. Stel je voor een bedrijf wil je een aanbod doen dat ver onder jouw vraagprijs ligt, dan verhoog je door als eerst het tarief te noemen de standaard. De tegenpartij zal dan (meestal) automatisch met een voorstel komen dat dichterbij jouw ideale prijs ligt. Daarnaast ben je door zelf de prijs te noemen ook veel meer to the point en hoef je er niet uren lang omheen te draaien als de tegenpartij dat doet.

3. Past dat ook binnen jullie budget?

Als je het moeilijk vindt om direct een tarief op tafel te gooien – kan deze afsluitende vraag helpen. Ik vond dit heel fijn om te beginnen toen ik ineens open en bloot mijn tarieven ging droppen tijdens gesprekken. Nu gebruik ik hem eigenlijk nog steeds, omdat je een gesprek voor mijn gevoel goed lopende houdt als je eindigt met een vraag.

Je kan ook het volgende gebruiken: ‘Mijn tarief voor een opdracht van dit kaliber is X-bedrag. Past dat ook binnen jullie budget?’ Hoe vaker ik dit doe, hoe leuker ik het vind worden om hiermee te experimenteren.

4. Pakketten zijn dé shit

Toen Charlotte de psychologie achter pakketdiensten begon uit te leggen, dacht ik: ja, dit herken ik man. Als ik op een website kom en een dienst van iemand wil afnemen zoek ik eerst naar de mogelijkheid om te kiezen. Met het samenstellen van pakketten wordt het voor klanten razendsnel helder wat ze bij jou kunnen verwachten, plus je kan zelf veel meer de voorwaarden bepalen.

Ik weet nog niet helemaal hoe ik dit ga toepassen op mijn lezingen, maar het intrigeert me wel. Het is een leuke uitdaging om over na te denken, dus ja – ik denk toch wel dat ik er eens over na ga denken. Daarnaast is het een verdienmodel dat op heel veel diensten is toe te passen en zelfs op producten.

Het allergrootste voordeel van je diensten in de vormen van pakketten aanbieden is wat mij betreft dat de klant meteen weet waar hij/zij aan toe is. Ik koop als opdrachtgever ook liever een pakket dan dat ik iemand inhuurt die uren achteraf rekent.

5. Je concurreert op meer dan alleen prijs

In de cursus benoemt Charlotte een Checklist Concurrenten, met acht gebieden waarop je kan concurreren. Dat lijstje helpt mij enorm om mijn tarieven te bepalen en te verhogen. Je kan daarmee scores geven binnen o.a. de thema’s bereik, naam en waarde.

Ook een cursus van Charlotte volgen? Het zijn absolute aanraders! Via deze link wordt je doorverwezen naar C – Academy, waar je een overzicht vindt van alle cursussen die Charlotte aanbied.

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Instagram

3   56
9   63
4   56
24   72
7   64