De Business Ontdekkingsreiziger #2 – Knopen zijn er (niet) om door te hakken

Met mijn rubriek de Business Ontdekkingsreiziger ga ik op zoek naar een carrière die écht bij mij past. Ik ben inmiddels vier jaar ondernemer en heb veel ervaring in allerlei verschillende vakgebieden opgedaan. What makes me tick? Waarvan maakt mijn hart een sprongetje en wat heb ik nodig om daarachter te komen? Volg mijn avonturen als vierentwintigjarige business ontdekkingsreiziger.

In mijn eerste artikel over De Business Ontdekkingsreiziger schreef ik over de vormen die ik mezelf opleg. Hoe moet ik zijn als ondernemer? Ben ik iemand die een bedrijf opricht, een team opbouwt en er vervolgens vanaf stapt? Of ben ik iemand die wil maken wat mooi is / binnen valt en daar een business omheen bouwt? Het is een struggle waar ik nu al een kleine 1,5 jaar mee rondloop. Eigenlijk langer, maar sinds 1,5 jaar klopt deze overweging harder op de deur. Ik heb nog steeds geen knoop doorgehakt of een keuze gemaakt.

In rondjes draaien

Ik las ooit dat je brein pas volgroeid is rondom je 27ste levensjaar. Dan vraag ik me af: kan ik nu al wel ‘grote’ keuzes maken? Het idee dat een keuze blijvend moet zijn is benauwend. Ook al weet ik dat dit niet hoeft, toch vind ik het moeilijk om een keuze te maken als ik niet zeker weet dat ‘dit het is’. Maar wat is dit dan? Ik zou het ook niet weten. Het zijn vragen die door mijn hoofd gieren waar ik nog niet direct antwoord op heb, maar ik wil het wel weten. Ik heb het gevoel dat ik het antwoord moet weten voordat ik verder kan. Verder kan met keuzes maken. Echt verder kan met groeien. Verder kan met doorpakken – want dit getwijfel, daar kan ik niet goed tegen.

Ik ben een doorpakker. Een knopenhakker. Ik wil weten waar ik aan toe ben. Daar houd ik van. Maar in het maken van dit soort keuzes ben ik ineens geen hakker meer, maar een twijfelaar. Iets waar ik veel weerstand bij voel waardoor ik het onderdruk. Onderzoek wijst inmiddels steeds meer uit dat het onderdrukken van je emoties een negatief effect heeft op je mentale (en emotionele) gezondheid. Ik wil alleen niet twijfelen!!! Lees deze laatste zin vooral in een kinderstemmetje en zie stampende voetjes voor je.

Wat voor mij als een paal boven water staat is dat ik wil schrijven. Het schrijven van deze blog maakt me intens gelukkig. Ik word daar heel blij van. Waar ik ook blij van word, is spreken. Spreken over (het belang van) persoonlijke ontwikkeling, heerlijk. De mensen, het verhaal, de inzichten. Ik ben er dol op. Aan de andere kant heb ik werk op strategisch en uitvoerend niveau. Dat gaat over marketing en communicatie. Ik voel dat ik daarbij veel in mijn hoofd zit, maar ik heb dat ook nodig. Want ik heb een behoorlijk hoofd dat ik graag gebruik om diep mee na te denken.

De juiste balans tussen mijn passies

De juiste balans bewaren tussen die drie passies vind ik soms moeilijk. Want wanneer is het genoeg en wanneer wil je meer? De ene persoon roept online dat je je moet specialiseren als je echt wilt groeien. De andere persoon roept dat je alles kunt doen wat je wilt. Ik zit daar precies tussenin. Ik denk dat specialisten niet te vervangen zijn, maar dat een groep specialisten altijd sturing nodig heeft van een generalist. Want een generalist overziet het grotere geheel. Weet hoe het plaatje eruitziet en welke poppetjes er nodig zijn om het geheel kloppend te maken en te houden.

Ik ben een generalist. Al ben ik van mening dat een generalist tegenwoordig ook specialismen heeft. In mijn geval is dat aantrekkelijke copy schrijven en merkstrategieën ontwikkelen. Tot op heden combineerde ik dus de uitvoering met de strategie, maar ik voel al heel lang dat ik een van de twee mag loslaten. Omdat ik ook genoeg tijd en ruimte wil hebben voor mijn creatieve schrijfwerk zoals deze blog én mijn sprekersklussen. Dat brengt me ook weer bij die vorige blog, waar ik schreef over vormen die niet meer passen.

Er passeerden de afgelopen 1,5 jaar behoorlijk wat mogelijkheden. Denk maar eens aan:

  • Mijn persoonlijke merk ‘Nikki Pommer’ als kapstok gebruiken en daar alles (lees = echt alles) aan ophangen wat bij mij hoort
  • Mijn marketing- en communicatiediensten lostrekken van mijn merk en er een agency / bureau van maken (strategie & uitvoering)
  • Mijn persoonlijke merk gebruiken om alleen nog te focussen op marketing- en communicatieadvies en uitvoering
  • Mijn marketing- en communicatieadvies volledig laten vallen om te focussen op persoonlijke ontwikkeling
  • Een apart bedrijf starten om alleen maar strategisch advies te geven, naast mijn merk, om zo gerichter te groeien

Hoe ik het beste keuzes kan maken

Alle opties passeerden mijn gedachten. Ik volgde bijna elke optie op. Om ermee te beginnen en er vervolgens achter te komen dat dit het niet is.

Ik boekte in juni een Human Design reading bij Anja Zerrouk. Hier komt zeker nog een blog over, maar nu wil ik iets anders vertellen. Ik kreeg dankzij deze sessie meer inzicht in mijn persoonlijkheid en vooral het volledig omarmen daarvan. Het is voor mij heel goed om:

  1. Goed na te denken over keuzes; dus echt de tijd nemen en niet in een vlaag van emotie(s) beslissen. Als ik zowel in een high als in een low van energie op hetzelfde antwoord uitkom kan ik de keuze pas écht onderbouwd maken
  2. Te voelen of dit een hell yes is; als het bij mij geen hell yes is, is het eigenlijk een no
  3. Iets te proberen voordat ik een keuze maak; laat me dit verder toelichten

Ik heb al vaker in mijn leven gehad dat ik een keuze maakte. Op dat moment dacht ik: yes, ga ik doen. Eenmaal bezig met die keuze die ik had gemaakt, nam mijn enthousiasme af. Ik werd een beetje kribbig en raakte gefrustreerd. Waarom? Omdat ik na het maken van de keuze, voelde dat dit niet mijn ding was. Maar ik kan het pas voelen als ik het probeer. Het kan dus ook zomaar zijn dat ik een keuze maak en er vervolgens op terugkom. Omdat het dan uiteindelijk niet goed voelde. Spannend is dat hoor, want ik heb vaak het gevoel dat de keuzes die we maken bindend zijn voor de rest van ons leven.

Kijk maar eens naar ons schoolsysteem. Je wordt als 16/17/18-jarige gevraagd een keuze te maken voor de rest van je leven. Is best gek en raar.

Dus zo heb ik het gevoel gehad de afgelopen 1,5 jaar constant te twijfelen tussen allerlei opties. Nu ik hier op terugkijk weet ik ook dat het geen twijfelen was, maar het was experimenteren welke optie mij het gevoel geeft waar ik naar op zoek ben. Het is in ieder geval geen gevoel waarbij ik echt een hell no voel. Weerstand mag er zijn, want weerstand legt soms ook bloot waar je verlangens achter je angsten liggen. Dat je van comfort zone naar stretch zone gaat. Dus probeer je weerstand niet direct de prullenbak in te werken, maar het te onderzoeken.

Weerstand leert je veel meer dan je denkt

Ik denk dat ik dat stukje weerstand heb gevonden. Het stukje weerstand dat me eigenlijk wil vertellen waar mijn verlangens liggen. Waar mijn grootste dromen samenkomen. Voor nu dan. Het kan zomaar zijn dat ik dit pad kies en over een paar jaar uitgeleerd ben om weer naar het volgende te gaan. Maar deze optie komt altijd terug en heb ik nooit écht een eerlijke kans gegeven om te ontdekken. Terwijl als ik enigszins pogingen deed om dit pad te volgen, ik altijd mooie en waardevolle dingen tegenkwam. Dingen waar ik helemaal op aan ging. Dus het wordt tijd om dit pad opnieuw te ontdekken en een kans te geven. Benieuwd naar mijn keuzes en ideeën?

Mijn persoonlijke merk op nummer 1 met 3 pijlers

Mijn keuze is dus gevallen op mijn eigen merk Nikki Pommer te laten groeien. Precies waar ik andere ondernemers ook bij help met mijn 1:1 programma, het opbouwen van een persoonlijk merk voor hun diensten / producten. In mijn merk komen twee pijlers centraal te staan: persoonlijke ontwikkeling en marketing- / merkstrategie. Er zitten wel verschillen in die laatste twee, maar naar mijn idee sluiten ze heel goed op elkaar aan. Als merkstrateeg heb je een growth mindset nodig en voor mij betekent persoonlijke ontwikkeling ook jezelf positioneren en presenteren.

Die twee pijlers staan dus centraal. Daaromheen komen mijn passies: schrijven, spreken en strategieën ontwikkelen. Dat betekent uitgewerkt:

  • Schrijven: mijn blogs en ook mijn creatieve werk voor mijn boeken
  • Spreken: voor organisaties die aanhaken bij mijn visie en thema’s
  • Strategieën ontwikkelen: met en voor supertoffe ondernemers

Nog een leuk nieuwtje: ik heb de nieuwste cursus van Charlotte van ’t Wout gekocht over een online cursus maken en alles wat daarbij hoort. Daarmee combineer ik die laatste twee passies, want ik ga aan de slag met het maken van onwijs toffe cursussen op marketing- en communicatiegebied. Mijn eerste cursus: Scoren met LinkedIn – een masterclass die ik een paar weken geleden heb gegeven.

Het is ook een mooie aanvulling op mijn werkzaamheden, want ik werk met mijn 1:1 klanten al veel met LinkedIn. Mijn schrijfstukje ga ik vanaf heden voornamelijk voor mezelf inzetten, al kies ik zo nu en dan nog wel de krenten uit de pap bij toffe projecten. Ik mag mijn eigen merk, met alles wat daarbij hoort of juist niet, een échte kans geven om te stralen en te groeien.

In dit geval is het doorhakken van een knoop echt fijn geweest. Maar soms is een knoop er om niet door te hakken. Soms mag een knoop blijven zitten zoals hij zit. Misschien om de boel bij elkaar te houden, misschien juist om uiteindelijk vanzelf los te vallen. Ik weet het niet. Maar ik weet wel dat ik met veel frisse en goede moed deze nieuwe periode tegemoet ga.

Over Nikki (1997)

Ik ben schrijver, spreker, strateeg en vooral bewonderaar van het leven. Altijd op zoek naar het waarom, om dieper te graven en tot de essentie te komen. In 2018 publiceerde ik mijn eerste boek De wijze lessen van een twintiger. Met als missie een waardevolle bijdrage leveren aan een mensgerichte samenleving, spreek ik veel over persoonlijke ontwikkeling. Met mijn strategische brein ondersteun ik ondernemers om hun persoonlijke merk te bouwen.

Geef een antwoord