Boekreview Het Bestsellerboek – ‘Zonder goede marketing, weinig succes met je boek’

Nikki heeft Het Bestsellerboek vast

Droom jij over een eigen boek? Een boek waarmee jij jouw expertise als ondernemer pontificaal op de kaart zet? Je bent niet de enige. Jaarlijks verschijnen er tal van managementboeken op de markt. Gelukkig kun je met de juiste aanpak én inhoud ook scoren met je boek! Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit bundelden hun kennis en ervaring, zodat jij van jouw boek een succes maakt.

Het succes van een boek valt of staat met goede marketing. Dat is mijn conclusie na het lezen van Het Bestsellerboek (aff.) geschreven door Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit. Of dat succes duurzaam of eenmalig is, hangt vooral af van de inhoud van een boek. Ondanks dat de titel misschien anders zou doen vermoeden, leer je in dit boek niet hoe je een bestseller moet schrijven. Je leert wel hoe je een bestsellersboek in de markt zet.

BESTSELLERLIJSTEN BESTORMEN

Het is op dit moment hot and happening: een boek schrijven als ondernemer. De ideale manier om jezelf te onderscheiden van je concurrentie. Het hebben van een eigen boek is een goed uithangbord voor jouw expertise – maar moet je het schrijven wel willen? Als je van schrijven houdt of bereid bent flink te investeren in een ghostwriter, dan is het zeker een goed idee. Het schrijven van dat boek is de eerste stap, maar ervoor zorgen dat jouw boek een succes wordt, dat is eigenlijk pas het begin van het avontuur.

Meindersma en de Wit laten in hun boek zien welke lijsten er zijn om te bestormen als auteur. De meest belangrijkste daarvan lijkt de Managementboek Top 100. Deze top 100 wordt dus georganiseerd door de online boekverkoper Managementboek (aff.), voorheen een (internationaal) postorderbedrijf. “Hier in de top 100 of top 10 komen zegt dus weinig over het algemene succes van jouw boek: het zegt eigenlijk vooral over hoe goed jouw boek specifiek via dit kanaal verkoopt”, aldus de auteurs.

Maar, het feit blijft wel staan dat Managementboek als een autoriteit in de zakelijke boekenwereld wordt gezien. Zo’n sticker met nummer 1 bestseller staat dus behoorlijk op jouw boek en website. Een mooi marketingmoment dus.

GELD VERDIENEN MET JE BOEK

Het is algemeen bekend dat je als schrijver niet hoeft te rekenen op een luxueus leven na het schrijven van je eerste boek. Of tweede. Of derde. Maar dat er geld valt te verdienen met je boek, is zeker. Al moet je van tevoren goed inschatten of jij daar het netwerk en de ruimte voor hebt. “De beste manier om snel van je boeken af te komen is iemand zoeken die ze weggeeft”, vertelt Jos Burgers, wiens boeken (op eentje na), allemaal de titel evergreen of bestseller hebben gehad vanuit Managementboek.

In Het Bestsellerboek (aff.) worden uitgebreid opties tegen elkaar afgewogen: ga je voor een uitgeverij of doe je het zelf? Kies je voor het kostprijsmodel, de prijsperceptie of een funnelboek? Elke keuze die je maakt houdt ook verband met wat je aan het einde van de streep aan je boek overhoudt. Vooralsnog laten de auteurs die geïnterviewd worden in het boek vooral zien dat een boek veel naamsbekendheid oplevert. Ze worden gevraagd voor sprekersklussen, krijgen nieuwe klanten en verschijnen in de media.

Maar iemand die echt rijk is geworden van zijn boek? Dat zie je niet vaak voorkomen. Alhoewel, Meindersma interviewde auteur Edwin Dijkstra van het boek SUPERFREELANCER, en die geeft aan er toch een leuke 2000 – 3000 euro aan over te houden iedere maand.

FUNNELBOEKEN

Zie je je boek als een investering, dan kun je er meer mee dan ‘alleen’ geld verdienen. Jouw boek wordt dan onderdeel van een funnel, waarmee jouw boek het instapproduct is. Vervolgens raken lezers geïnteresseerd en stappen door in de funnel, naar bijvoorbeeld een training. Om vanuit de training weer door te stromen naar een 1-op-1 traject. Nu zijn er tal van manieren waarop je jouw boek als funnel-element kan inzetten en door Het Bestsellerboek (aff.) krijg je tal van ideeën om dit te doen.

Wat ook fijn is, is dat de Wit schrijfcoach, vormgever en redacteur is. Meindersma is jurist en marketeer. Een goede combi om een boek te schrijven over dit onderwerp en dat zie je terug aan de inhoud. Zo vertelt Meindersma je, in normale-mensen-taal, wat wel en niet mag met je boek. Er zijn veel dingen mogelijk, maar je moet je wel goed aan de regels houden. Een cursus bij je boek cadeau doen? Niet zomaar mogelijk. Korting geven op 4 boeken die worden ingekocht? Mag niet zomaar. Je boek ‘gratis’ weggeven en alleen de verzendkosten rekenen, maar dan ook stiekem de verpakkings- en administratiekosten meerekenen? Nope, vergeet het maar.

Kortom: wees ethisch, wees transparant en verkoop je boeken op een eerlijke manier. Het Bestsellerboek (aff.) helpt je daarbij.

MARKETING IS DE BASIS

Als er 1 ding heel duidelijk wordt tijdens het lezen van dit boek, is dat een boeksucces valt of staat met sterke marketing. Die marketing brengt je mogelijk aan de top van een bestsellerlijst, maar om er ook te blijven is de inhoud van je boek natuurlijk heel belangrijk. Daar krijg je in Het Bestseller (aff.) boek wel een paar kleine tips voor, maar het is vooral gericht op het vermarkten van je boek. Tips die overigens ook toepasbaar zijn op het moment dat je iets anders wilt verkopen, bijvoorbeeld een product of dienst!

Wanneer je wat langer werkzaam bent in het boekenvak, zijn veel van de tips je al bekend. Toch vind ik Het Bestsellerboek (aff.) een erg fijn naslagwerk om erbij te pakken. Soms om er doorheen te bladeren en weer iets nieuws toe te passen in je eigen werk. Soms om de interviews nog eens te lezen en geïnspireerd te raken. Ik raad dit boek zeker aan voor auteurs die van hun boek een succes willen maken, die zijn binnen een paar uur volledig op de hoogte van hoe het er in het boekenvak aan toe gaat.

Over Nikki

Goed verhaal lezen of zelf vertellen? Dan ben je hier aan het juiste webadres. Schrijven, verhalen en presenteren zijn mijn lust en leven. Ik ben dol op het bedenken, zoeken en vertellen van sterke verhalen. Dat doe ik graag als schrijver en spreker. Als strateeg ondersteun ik ondernemers bij het positioneren van hun boodschap, zodat ze met een goed verhaal de markt betreden en opvallen in hun branche.

Geef een antwoord