Accepteren is het nieuwe loslaten: hoe ga je om met emoties en gedachtes?

Spiritualiteit, bewuster leven en persoonlijke ontwikkeling hebben al een aantal jaar mijn grote interesse. Een populaire term die lang werd gebruikt als het magische wondermiddel om je goed te voelen was loslaten. Het loslaten van emoties, gedachtes en ervaringen voor een vrije geest. Toch raakte ik alleen maar meer in strijd door het idee van loslaten. In dit artikel vertel ik waarom en hoe ik die vrije geest wél ervaar.

Op een dag produceren we maar liefst rond de zestigduizend gedachtes, zonder dat we daar een directe invloed op hebben. Die gedachtes hebben echter wel een sterke invloed op de emoties die we voelen. Wanneer je veel bezig bent met nadenken over het leven, anderen en de toekomst of het verleden ben je niet meer in het nu.

Jezelf toestemming geven

Toen ik voor het eerst meer las over hoe je beter in het nu kon zijn om je gelukkiger te voelen kwam ik op het principe loslaten. Alles wat je denkt en voelt moet je loslaten op het moment dat je je er bewust van wordt wat je ervaart. Ik ging ermee aan de slag en merkte dat ik er niet gelukkiger van werd, maar juist in strijd kwam met mezelf.

Deels is het waar dat loslaten je kan helpen goed te voelen, maar er is een stap die daarvoor komt. Het is heel goed om bepaalde dingen los te laten, maar wel nadat je ze geaccepteerd hebt. Door te accepteren laat je namelijk alles wat zich in jouw systeem aandient qua emoties en gedachtes toe. Daarmee geef je jezelf dus ook toestemming dat het er mag zijn.

Wanneer je zonder te accepteren wat je voelt of denkt aan een gedachte of emotie probeert weg te duwen, zeg je indirect dat het er niet mag zijn. En dat is waar de strijd met jezelf ontstaat, omdat we onszelf restricties opleggen van dingen die er wel of niet mogen zijn.

Schone schijn

Plezier, vreugde en lichte emoties laten we graag zien, maar woede, ongemak en verdriet willen we onderdrukken. We leven in een maatschappij waarin we de schone schijn willen ophouden over het laten zien van onze echte gevoelens, waardoor velen van ons moeite hebben met het uiten van hun ware emoties en gedachtes.

Dat is niet erg – want ook dat mag er zijn. Alles wat je denkt of voelt mag er zijn. Die donkere emoties hebben namelijk een hele duidelijke functie: zonder donker bestaat er geen licht. Door woede te voelen, weten we wat plezier is. Door verdriet te kennen, weten we wat vreugde betekent.

Het hoeft niet weg

Wanneer je in vrede met jezelf wil leven, is het accepteren en toelaten van emoties en gedachten dus essentieel. Die emoties en gedachtes hoeven namelijk niet weg. Door ze los te willen laten voordat je geaccepteerd hebt dat ze er zijn onderdruk je een deel van jezelf – en dat is zonde van je innerlijke balans.

Als je lange tijd jezelf vertelt dat bepaalde emoties en gedachtes er niet mogen zijn, kan het een kluif zijn om ineens alles te accepteren en toe te laten. Wanneer je wel voelt dat je wilt ervaren dat alles er mag zijn, is de eerste stap oefenen met het accepteren van alles wat zich aandient.

Oefening: accepteren wat zich aandient

Heb je een gedachte die jou niet dient, een gedachte die jouw emoties sterk beïnvloedt is het eerste wat je kan doen accepteren dat je deze gedachte hebt. Door deze gedachte te accepteren, heeft jouw ego niet meer het gevoel dat het constant moet schreeuwen om deze gedachte bij jou onder de aandacht te brengen. Je erkent je gedachtes en daarmee ook jezelf.

De volgende stap is het erkennen van de emotie die bij deze gedachte komt kijken. Probeer dat voor jezelf te ontdekken: is het woede, verdriet of ongemak? Wees eerlijk over de emotie die je voelt en neem daarna de volgende stap om die emotie te accepteren, zonder ook maar enigszins te willen dat deze emotie weggaat.

Wanneer je bij jezelf ontdekt dat het accepteren van zowel deze gedachte én emotie niet lukt, kun je een stapje terug doen. Dat stapje terug is namelijk accepteren dat je weerstand hebt bij het accepteren van een bepaalde emotie of gedachte. Hierdoor maak je het makkelijker om acceptatie te beoefenen.

Als je merkt dat het het accepteren van de weerstand ook te veel is kun je de volgende oefening doen: kies vier dingen in je leven die je moeiteloos accepteert zonder enige vorm van weerstand. Dat kan bijvoorbeeld het weer van vandaag zijn of iets anders in je leven waar je totale vrede mee hebt.

De laatste oefening in deze blog staat ook in mijn boek De wijze lessen van een twintiger beschreven, samen met de kunst van het toelaten. Met de kunst van het toelaten ga je uit van het toelaten van alles wat zich aandient in de vorm van emoties en gedachtes, in plaats van dat je er tegen in gevecht gaat door het ‘weg’ te willen hebben.

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Instagram