7 x lessen die je leert na het kijken van The Founder

Als je het woord entrepreneurs intypt op Netflix zijn er niet mega veel films beschikbaar, maar wel de juiste. Ik besloot een avondje film te kijken maar wilde wel iets interessants zien. Van de film The Founder had ik vaker gehoord, dus ik besloot het een kans te geven. Ik ben positief verrast, maar dat kun je vast wel raden, anders had ik er geen blog over geschreven zoals ik nu doe. šŸ˜‰

The Founder vertelt het verhaal over de oprichting van het eerste McDonalds restaurant tot aan het uitbreiden door heel Amerika als franchiseketen. Het eerste restaurant werd geopend in 1940, terwijl de broers Dick en Mac in 1948 het Speedee Service System ontwikkelde.

In die tijd waren drive-thru restaurants razend populair in Amerika, maar de restaurants kenden ook veel gebreken. Denk bijvoorbeeld aan de lange wachttijden, hoge personeelskosten, veel troep rondom het terrein en de hoge kosten van bijvoorbeeld borden, dienbladen en andere benodigdheden.

Dick en Mac gooiden hun restaurant voor maanden dicht en namen de tijd om een nieuwe manier van werken onder de loep te nemen. Zo kwamen ze op het Speedee Service System, met als uitgangspunt dat er aan de lopende band hamburgers werden gemaakt zonder bediening. Uiteindelijk moest binnen 30 seconden de bestelling klaar zijn zodat de klant niet meer eindeloos lang hoefden te wachten.

Met dit systeem losten de broers ook andere complicaties op waar drive-thru restaurants tegenaan liepen. McDonalds trok met hun effectieve systeem de aandacht van salesman Ray Kroc, die milkshakemachines verkocht. Hij was zo gefascineerd door het concept van de broers, dat hij ze over wist te halen om met hem in zee te gaan: McDonalds werd een franchiseformule.

Goed, voordat ik het hele plot van de film ga spoilen wil ik liever induiken op wat ik als creatieve ondernemer opstak van de film. Het is niet eens de intentie van de makers geweest om er iets inspirerend van te maken. De film zit ook niet vol met inzichten of lessen waar ze bewust op inzoomen, maar laat heel gaaf het verhaal van ondernemers en zakendoen zien.

Nog een laatste ding: vanuit persoonlijk perspectief ben ik geen mega fan van het huidige McDonalds, vooral vanwege het beleid in duurzaamheid waarvan ik denk dat ze behoorlijk wat stappen kunnen maken. Echter ben ik enorm gecharmeerd over het ondernemersperspectief uit deze film en dat deel ik graag met jullie.

1. Twee eigenschappen die niet mogen ontbreken

Het ligt misschien iets genuanceerder zoals hierboven gesteld, maar er zijn twee eigenschappen die ervoor zorgen dat je alles wat je wenst kan creƫren: vertrouwen en vastberadenheid. Geen talent, geen geluk of afkomst maken succes. Vertrouwen en vastberadenheid wel.

Wanneer je met vertrouwen de wereld tegemoet treedt wordt het veel makkelijker om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen. Het klinkt zo makkelijk, maar het is in realiteit voor sommige ondernemers helemaal niet makkelijk. Ze missen zelfvertrouwen, waardoor ze niet overtuigd zijn van hun dienst, product of idee. Wanneer je bang bent dat je bedrijf niet waardevol genoeg is – houd je jezelf makkelijker tegen tijdens het ondernemen.

Wat mij betreft is vertrouwen in jezelf en in wat je aanbiedt of maakt het startpunt van succesvol iets tot voltooiing brengen of een droom naar werkelijkheid vertalen. Met dat vertrouwen in jezelf wordt het namelijk veel makkelijker om iets vol te houden en ergens voor te gaan.

Je kan namelijk beter met tegenslagen omgaan als je vertrouwen hebt. Je weet dan dat dingen vanzelf goed komen Ć³f dat er iets anders gebeurd waardoor je een beter resultaat krijgt of belangrijke les leert. Met dat vertrouwen kun je vasthouden aan je missie, visie en idee – en dat is precies wat je nodig hebt.

Roy Kroc had genoeg redenen om op te geven, maar hij bleef vooruitstrevend. Hij besloot niet op te geven, want hij voelde diep vanbinnen dat hij ergens tegen een kans aan zou lopen die zijn leven zou veranderen.

2. Het is makkelijker als je optimistisch bent

Het begint natuurlijk een beetje een containerbegrip te worden dat je met positief denken alles oplost, maar positief denken en optimistisch zijn gaat dieper dan de hele dag aan zon en cocktails denken. Het gaat om een dieper vertrouwen dat als dingen niet zo uitpakken als dat je had gehoopt of had gewild, er iets beters op je pad komt of het een ander doel dient.

Vanuit optimisme shift je je mindset van tekort naar overvloed, waardoor het zien van kansen makkelijker wordt. En je hoeft maar ƩƩn gouden kans te zien om een doorbraak te creƫren. Met optimisme help je niet alleen jezelf, je maakt het ook makkelijker voor alles en iedereen om je heen.

3. Laat de weerstand los

Vastberadenheid wordt vaak verward met hard werken, doorzetten en knallen. Echter kun je ook vastberaden zijn zonder jezelf te pushen. Je kan ook vastberaden zijn vanuit flow. Dus een doel voor ogen hebben en hier volledig voor gaan – maar het niet willen pushen.

Als je het wil pushen zul je merken dat je alleen maar door middel van hard werken je doel bereikt. En dat is zonde. Wat in bijna elk succesverhaal centraal staat is dat er een doorbraak komt op het moment dat de persoon in kwestie zijn/haar weerstand loslaat.

Door weerstand los te laten laat je het ook toe dat je geholpen wordt door het universum (law of attraction) en door het leven zelf. Je weet namelijk dat jij je best doet en als je genoeg vertrouwen hebt in jezelf en in het leven hoef je dingen niet af te dwingen.

Ook in The Founder zie je dat de mannen eigenlijk van plan zijn om op te geven. Maar op het moment dat ze de beslissing willen maken om de toko dicht te gooien komt er een klant. En nog een. En nog een. Vanaf dat moment begint het eerste McDonalds restaurant als een speer te lopen.

Maak dus het verschil tussen vastberadenheid en af willen dwingen. Je kan dingen niet afdwingen. Afdwingen gaat altijd vanuit het ego, terwijl vastberadenheid vanuit vertrouwen vanuit je hart komt. En je mag vanuit de afdwing mindset werken, be my guest, je zal op termijn alleen merken dat je jezelf tekort doet door kosten wat het kost iets te willen bereiken.

Vastberadenheid vanuit vertrouwen. Weerstand loslaten. Openstaan voor wonderen.

4. Less = more

Een van de problemen waar drive-thru restaurants tegenaan liepen in de jaren veertig waren de overvolle menukaarten. Dat overschot aan keuze maakten het voor restaurants ook moeilijker om een bestelling tijdig klaar te hebben. De oplossing? Je menu verkleinen.

Mac en Dick besloten dat ze met maar drie dingen op het menu begonnen: frietjes, (soft)drinks en burgers. Door zo sterk te minimaliseren in hun aanbod, konden ze de kwaliteit van het aanbod hoog houden Ć©n konden ze de bestellingen binnen dertig seconden leveren in plaats van dertig minuten. Daar zie je maar weer less = more.

Meer diensten en meer producten hoeven niet altijd gelijk te staan aan meer omzet. Vaak kost het meer energie, meer tijd en daardoor indirect ook meer geld om die diensten/producten te leveren. Dit was voor mij een eye-opener. Ik ben als multi-passionate helemaal overtuigd dat je meerdere dingen kan doen, maar ik ben er ook van overtuigd dat je soms moet snijden in je aanbod om de kwaliteit te waarborgen.

5. Heb altijd oog voor de mensen om je heen

Zonder dus inderdaad het verloop van de film te verklappen: het liep tussen de broers en Roy Kroc niet helemaal lekker af. Waarom? Omdat ze uiteindelijk een andere kant op wilden. Hierdoor kwamen er een aantal backstabbing praktijken om de hoek en wat mij betreft was dat een situatie die alleen maar verliezers kent.

Het is belangrijk om altijd oog te houden voor de mensen waar je mee werkt. Probeer die mensen niet te zien als mensen waar je een dienst voor levert of die een dienst voor jou leveren, maar help ze met groeien. Waar liggen hun wensen? Waar liggen hun ambities?

Door met de mensen waarmee je werkt in gesprek te gaan kun je een hoop gezeik voorkomen. Ik denk dat als de broers en Kroc in gesprek waren gegaan en daar ruimte was geweest voor hoor en wederhoor dan hadden ze frustraties kunnen uiten en vanuit daar gewoon samen kunnen werken. Nu is het anders gelopen.

6. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden

Roy Kroc is enorm succesvol geworden met het idee van iemand anders. Kroc heeft zich trouwens helemaal uit de naad gewerkt, dus ik vind dat hij het succes ook wel verdiend heeft – maar het was oorspronkelijk niet zijn idee om McDonalds te starten. Ik zeg niet dat je ideeĆ«n moet stelen trouwens – echt niet – maar je kan je wel laten inspireren.

Als ondernemer en schrijver wil ik graag innovatief zijn. Ik wil nieuwe dingen bedenken. Ik wil absolute clichƩs voorkomen. Maar waarom is iets een clichƩ? Omdat het vaak gebruikt wordt. En waarom wordt het vaak gebruikt? Omdat het publiek er een zwak voor heeft of het goed vindt.

Op een wereld waar al duizenden jaren boeken verschijnen en bedrijven worden opgericht is de kans groot dat je met jouw idee niet iets gloednieuws meer bedenkt. En dat is ok. Want ieder idee dat gebaseerd is op iets wat al bestaat maar in een jasje wordt gestoken van jouw hand is al nieuw en uniek.

Daarom zou ik altijd zeggen: laat je inspireren door wat je tegenkomt. Voorkom dat je het kopieert of plagiaat pleegt, natuurlijk! Maar durf jezelf wel de last te ontzeggen dat je alles opnieuw moet uitvinden. Je maakt het jezelf juist makkelijker om bewezen principes die goed voor je voelen te implementeren in je eigen leven en business.

Check het boek Steal Like an Artist van eens.

7. Vastgoed = the real business

Ik ben behoorlijk enthousiast over de film en de verborgen boodschappen. Verrast was ik zeker toen ik erachter kwam dat Roy Kroc niet succesvol werd door het verkopen van burgers en het uitbreiden van de franchise, maar door het vastgoed erachter te kopen en te verhuren.

McDonalds is niet de enige gigant die dit verdienmodel eigen heeft gemaakt, want bij veel franchiseformules zit het verdienmodel hem juist in het verhuren van kavels of panden. Niet in het feit dat er bepaalde producten worden verkocht. Dat deed me opnieuw realiseren hoe belangrijk en interessant investeren in vastgoed kan zijn.

Vanaf nu staat het investeren in vastgoed en dat realiseren dan ook hoog op mijn lijstje, dus ik ga me er binnenkort helemaal in verdiepen. Zo ontdek ik wat de mogelijkheden zijn en hoe dat op termijn voor passief inkomen kan zorgen.

Opdrachten

The Founder heeft mij behoorlijk wat interessante inzichten gebracht die ik komende dagen meteen ga implementeren binnen mijn eigen bedrijf. Heb je na het lezen van dit artikel ook waardevolle inzichten opgedaan die je wil toepassen? Check de opdrachten hieronder om het concreet te maken:

  1. Hoe zit jij met het vertrouwen in jezelf en in je bedrijf? Heb je een ik-ga-de-wereld-veroveren gevoel of houd je jezelf nog klein ten opzichte van anderen? Durf jij met vol trots de marketing en sales van jouw dienst/product te doen of is het promoten elke keer weer met lood in je schoenen? Check in bij jezelf om te ontdekken hoe het met jouw vertrouwen staat en vraag jezelf af wat jij nodig hebt om je vertrouwen te vergroten. Ik lees momenteel het boek Ik wil zelfvertrouwen van Harriet Griffey.
  2. Zie jij kansen en mogelijkheden of ben je een doemdenker? Doemdenken doen we allemaal op zijn tijd en is ook helemaal niet erg. Er is alleen een essentieel verschil in af en toe balen en gewoon negatief in het leven staan. Zonder een oordeel te hebben over negatief in het leven staan – optimisme maakt je leven echt makkelijker. Pak eens een situatie die je als probleem ziet en leg hem op de tekentafel. Hoe kun jij de situatie – die eerste een probleem was – omzetten naar iets positiefs? Ontdek de kans en mogelijkheid die je uit een probleem kan halen en zet dit om naar iets waardevols.
  3. Vastberadenheid is een belangrijke factor als je een droom realiteit wil maken of een doel wil behalen. Veel mensen verwarren vastberadenheid echter met hard werken, doorzetten en pushen. Ze maken van vastberadenheid een af willen dwingen – en hierdoor maak je het jezelf onnodig moeilijk. Als je iets af wil dwingen heb je namelijk geen vertrouwen. Je hebt dan het idee dat je controle moet houden over bepaalde ontwikkelingen – en dat, mijn vrienden, komt voort uit een gebrek aan vertrouwen. Welke dromen of doelen wil jij afdwingen waardoor er weerstand ontstaat? Hoe kun je die weerstand stapje voor stapje los gaan laten?
  4. Vanuit een gebrek aan vertrouwen en focus is het makkelijk om meer te gaan doen. Meer aan te bieden. Omdat je het gevoel hebt dat je moet overtuigen voordat je mag ontvangen. In plaats van te denken: ik moet meer doen, daag jezelf eens uit minder te doen. Minder diensten aan te bieden. Tijd te investeren in het verhogen van de kwaliteit van je aanbod in plaats van de kwantiteit van je aanbod. Van welke producten of diensten krijg jij eigenlijk geen energie meer? Wat heb je uit staan puur vanuit het idee dat je meer moet doen? Ik ga dit sowieso komend weekend doen en ben nu al van plan om flinke beslissingen te maken.
  5. Of je nu zzp’er of ondernemer bent, kijk eens waar jij meer uit je samenwerking met andere mensen kan halen. Hoe kun jij hun behoeften dienen? Ze helpen groeien? We werken vaak samen met het idee wat je er zelf uit kan halen, maar kijk eens verder dan je neus lang is: hoe kan jij een ander helpen groeien?
  6. Welk idee heb jij eigenlijk al te lang in de kast liggen dat je heel graag zou willen uitvoeren maar niet doet omdat er al zoveel varianten van zijn? Pak het op. Haal het stof eraf. Voer het uit.
  7. Mijn realisatie begint steeds meer te vallen voor het feit dat vastgoed the real deal is. Daarom staat meer kennis opdoen over vastgoed op mijn skills lijstje. Ik wil me er in verdiepen en ontdekken hoe ik hier passief inkomen mee kan creƫren. Wat zijn voor jou mogelijkheden om passief inkomen te creƫren?

Zelf ga ik absoluut aan de slag met het implementeren van alle inzichten die ik heb opgedaan. Misschien ga ik de film wel nog een keer kijken. Ga jij The Founder kijken? En aan de slag met de oefeningen? Laat het me weten via mail of een dm op Instagram.

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Instagram

3   56
9   63
4   56
24   72
7   64