7 manieren om je moed te stimuleren

Gooi die handjes in de lucht en ga ervoor!

We kunnen allemaal wel eens een duwtje in de goede richting gebruiken. We blijven mens en daarom krijgen we geregeld te maken met angsten of twijfels die ons tegenhouden om te doen wat we willen doen. Om deze angsten en twijfels te doorbreken hebben we moed nodig – en dat is in de meeste gevallen niet iets wat je zomaar ‘aan’ kan zetten, maar het stimuleren van moed kun je wel trainen. In dit artikel vind je mijn 7 tips om jouw moed te stimuleren.

1. Onthoud dat angst een gedachte is

Het gevoel van angst bekruipt ons zodra we iets moeten doen dat we spannend vinden. Ons hoofd maakt er een gigantisch iets van. Door die negatieve gedachtes creëren we een beeld in ons hoofd dat we (te) vaak als realiteit gaan ervaren – terwijl niets minder waar is. De angsten in het geschepte beeld van je hoofd zijn een mogelijke optie van de realiteit en vaak allesbehalve de realiteit hoe deze werkelijk is. Onthoud daarom dat de angst die je voelt je alert maakt voor mogelijke risico’s, maar wanneer het je tegenhoudt om te leven angst niet meer is dan een gedachte die een vervelend gevoel veroorzaakt.

2. Vraag jezelf af: wie wil ik zijn?

Laten we voorop stellen dat je goed bent zoals je bent en je daar niks voor hoeft te doen. Toch kan het goed zijn om deze vraag te stellen omdat je bewust wordt van het feit welke stappen je wilt zetten om op het punt te komen van je antwoord op deze vraag. Wat ook een goede vraag kan zijn is: ‘hoe wil ik dat anderen mij zien?’ Hierbij gaat het er echter niet om wat een ander van jou denkt, maar hoe jij een positieve impact op de mensen om je heen wil maken.

Door deze vraag word je namelijk gedwongen na te denken over wie jij wil zijn. Het meest gegeven antwoord zal zijn dat je gewoon de persoon wil zijn die jij in essentie bent –  zonder poespas. Wanneer je dus nog niet altijd je ware zelf bent kan deze vraag helder maken welke stappen je nog mag zetten om hier wel te komen. En voor het volledig jezelf zijn en daarmee ook kwetsbaar zijn is natuurlijk moed nodig.

3. Omarm je angst

De angst die je voelt is menselijk en dat is oké. Er bestaat geen leven zonder angst. Daarom is het de kunst om jouw angsten te accepteren en er niet mee in gevecht te gaan. Door ertegen te vechten maak je het alleen maar zwaarder en kom je in een vicieuze cirkel terecht. Wanneer je je angsten omarmt weet je dat het oké is om te voelen wat je voelt, maar ga je ook de moed ervaren om deze patronen van angst te doorbreken. Je voelt namelijk de angst, accepteert deze en kiest er vervolgens voor om niet te doen wat die angst roept, maar precies het tegenovergestelde van wat je hart verlangt.

Als je deze stappen gaat volgen zal je gaan zien dat het steeds makkelijker wordt om je angst te doorbreken. Het gaat steeds meer vanzelf, waardoor je gevoel van moed uiteraard ook alleen maar gaat groeien.

4. Vergroot je comfortzone

In plaats van dat ik nu ga schrijven dat je uit je comfortzone moet komen, wil ik je een mindset hack aanbieden. Als je het moeilijk vindt om buiten je comfortzone te treden – doe dat dan gewoon niet. Kies er in plaats daarvan voor om je comfortzone te vergroten. Zet gewoon een klein stapje in de richting van iets wat je wil – en yes! De cirkel van je comfortzone vergroot zich al.

Ik heb geleerd en in de praktijk ondervonden dat je beter vier kleine stapjes kan zetten dan twee grote. Er is uiteraard niks mis met grote stappen, maar door elk klein stapje groeit jouw moed al. Daarnaast zijn kleine stapjes ook vaak beter te behappen. Plus, als iets nou niet helemaal gaat zoals verwacht – kun je daar waarschijnlijk makkelijker mee omgaan en dat accepteren. Hierdoor realiseer je je dat dit nu eenmaal gebeurt, maar dat je daardoor niet jezelf hoeft af te kraken of aan je moed hoeft te twijfelen.

5. Neem risico’s

Misschien komt dit advies een beetje tegendraads met wat ik in de stap hiervoor schreef – maar laat me het uitleggen. Ook al zijn kleine stapjes zeker aan te raden – het nemen van risico’s helpt ook bij het stimuleren van je moed. In dat geval maakt het niet uit of het kleine of grote risico’s zijn. Het gaat er namelijk om dat je later liever een ‘oops’ dan een ‘had ik maar’ wil gebruiken. Risico’s dragen er aan bij dat je je comfortzone vergroot, maar risico’s breken ook de gewoontes die gebaseerd zijn op angst.

Door risico’s te nemen reken je af met angsten van vanzelfsprekendheid en door deze risico’s gaat je moed alleen maar groeien omdat je gaat ervaren wat er allemaal mogelijk is na het nemen van een risico – je krijgt het gevoel dat je écht leeft.

6. Accepteer falen

Er is bijna niks teleurstellender dan wanneer een plan of project niet zo uitpakt als dat je gehoopt had. Het kan moeilijk te accepteren zijn dat je hebt gefaald (want zo noemen we dat hier) maar het is toch van essentieel belang dat je dit wel doet. Waarom? Door te accepteren dat iets is wat het is ga je niet in de weerstand. Wanneer je namelijk in de weerstand gaat geef je een negatieve gebeurtenis een nasleep in je leven. Wanneer je dat doet blijf je er langer meezitten dan nodig is en zie je vaak niet wat voor waardevols er uit het ‘falen’ is gekomen.

Waardevol? Ja, zeker. In falen zitten juist de waardevolle lessen die we bij het alleen maar behalen van succes niet tegenkomen. Sterker nog: je kan falen als een steentje zien en met die steentjes bouw je een trap. Die trap leidt naar succes. Door te falen en daarvan te leren bouw je een weg naar succes. Faal dus succesvol. Door falen niet langer als een mislukken te ervaren en het gewoon als een les te zien, hoeft het niet meer jouw zelfvertrouwen aan te tasten. En wanneer je dit doorhebt zal de moed je niet meer in de schoenen zakken wanneer je ‘faalt’, maar zal het er juist van gaan groeien omdat je weet wat je hebt geleerd. Hierdoor heb je nog meer motivatie om aan de slag te gaan.

7. Pieker niet te veel

En wanneer je op het punt staat om iets te doen waar je moed voor nodig hebt – probeer dan te focussen op hetgeen wat je gaat doen en hoe je je voelt wanneer je dit hebt gedaan. Je kan er niet voor zorgen dat je er geen vervelende gedachte erover hebt, maar je kan er wel voor kiezen om niet naar deze gedachte te handelen. Als je dat namelijk wel zou gaan doen – en dus weer zou gaan piekeren – kleineer je jezelf alleen maar. Het is nog steeds een kwestie van niet (over)denken, maar gewoon doen.

Ik weet dat het niet altijd makkelijk is om moed te tonen, maar onthoud goed dat het tonen van moed een beloning is die je jezelf geeft voor het hebben en tot uitvoering willen brengen van een droom. Droom groot, reik naar de sterren en vertrouw erop dat je het kan.

Op zoek naar meer van dit soort tips om je leven te optimaliseren? Bestel dan mijn boek De wijze lessen van een twintiger via deze link. Een autobiografisch zelfhulpboek met mijn levenslessen die bijdragen aan geluk.

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *