5 x redenen waarom je als ondernemer ook spreker wil zijn

Ondernemen is hot. Spreken is hot. Zie je de verbinding? Ikke wel. Grapje natuurlijk. Omdat het allebei populaire activiteiten zijn, wil het niet zeggen dat je ook daadwerkelijk ondernemer én spreker moet zijn. Maar het kan natuurlijk wel. En waarom je dat zou willen en hoe je die eerste stap zet, leg ik je in dit artikel uit.

In de zomer van 2020 is het twee jaar geleden dat ik me inschreef bij de Kamer van Koophandel als… ja, wat eigenlijk? Volgens mij iets in de termen van scheppende kunst en gebeuren. Daarnaast wilde ik ook nog wel eens workshops of advies geven, dus we hebben er een mooie mengelmoes van gemaakt. Het ging mij er eigenlijk om dat ik een KvK nummer had, zodat ik zaken kon doen voor het verkopen van mijn boek.

Vervolgens nam ik iets later ontslag in loondienst en besloot ik het pad zich vanzelf te laten ontvouwen. En dat gebeurde ook. Het pad ontvouwde zich vanzelf en een paar weken nadat ik mijn boek had uitgegeven kwam de eerste sprekersaanvraag binnen. En nog eentje. En nog eentje.

Ik dacht er niet heel actief over na, ging regelmatig spreken voor een pot snoep of chocolaatjes en realiseerde me naarmate de aanvragen groeide dat ik hier eigenlijk actief mee verder kon. Het spreken zelf vond ik leuk en de reacties waren positief.

Spreken zelf was me ook allesbehalve vreemd, want ik had al regelmatig voor groepen en op podia gestaan. Het was m’n ding. Die combinatie van schrijver- en ondernemerschap ging perfect met spreken. Ik kan het dan ook elke ondernemer aanraden om zichzelf als spreker beschikbaar te stellen – let me tell you why.

1. Groeiende expertstatus

Iedereen die mij actief volgt op Instagram weet dat ik een beetje allergisch bent voor het constante geroep van ‘je expertstatus claimen’, maar in dit geval gaat hij wel op. Door jezelf als spreker te profileren en daadwerkelijk ook lezingen te geven word je al snel als expert beschouwd. Je wordt immers niet zomaar gevraagd als spreker (en daar meestal ook voor betaald). Het groeien gaat dus behoorlijk vanzelf en dat lijkt mij win-win.

2. Er komt meestal iets uit

Zeker wanneer jij in contact bent met je directe doelgroep kunnen daar klanten uitkomen. En zelfs als er niet perse klanten uitkomen, is er bijvoorbeeld wel eens pers aanwezig of zijn er mensen die op een andere manier iets voor je kunnen betekenen. Er zijn inmiddels best wel wat perscontacten aanwezig geweest bij mijn lezingen. Daar haal ik dan toch weer een mooie publicatie uit.

3. Je naamsbekendheid groeit snel

Je moet de kracht van offline zichtbaar zijn voor een (grote) groep mensen ook niet onderschatten. Ten eerste blijf je beter hangen als mensen je voor een grote groep zien staan en online krijgen mensen dat ook vaak mee. Regelmatig als ik met mensen in contact kom weten ze al wie ik ben omdat ze me of ergens hebben zien spreken, of voorbij hebben zien komen dat ik ergens ben gaan spreken. Hele krachtige tool dus.

Ik weet nog dat ik aan de andere kant van het land was en iemand na mijn lezing naar mij toekwam om te vertellen dat ze mijn boek had. Ik zie veel bestellingen voorbij komen in mijn webshop, maar wist dit dus totaal niet. Je naamsbekendheid groeit snel als spreker, omdat ook vaak lokale media aandacht besteed aan events. Het benoemen van de sprekers hoort daarbij.

4. Je wordt bedolven met dankbaarheid

Tot nu toe ben ik (houden zo) nog nooit ergens gaan spreken waar ik niet met grote openheid en enthousiasme werd ontvangen. Bijna op elke plek wordt mij wel aangeboden dat ik mee mag eten, op kosten van de organisatie mag borrelen en vaak krijg je ook nog als bedankjes bloemen, wijn, cadeaubonnen of andere cadeautjes.

Bij welk beroep heb je dat nou? Dat je wordt ingehuurd en nog wordt bedolven onder dankbaarheid en extra’s. Lijkt mij weer een extra voordeel op het pluspunten lijstje.

5. Je brengt iets teweeg

Ik heb nog nooit een lezing of workshop gegeven waarbij er naderhand geen mensen naar me toe kwamen om me te bedanken. Ze zijn aan het denken gezet, geïnspireerd geraakt of hebben een andere vorm van take away uit de lezing of workshop geraakt.

Als spreker zijnde voel ik echt dat ik het verschil kan maken – ook als ondernemer. Ik doe natuurlijk het spreken redelijk als core business, maar dan nog zou ik het aanraden om als ondernemer spreker te zijn. Zelfs als het geen onderdeel is van je core business. Het is een fantastische manier om alle bovengenoemde punten af te tikken.

De volgende stap

Toevallig weet ik dat er behoorlijk wat ondernemers zijn die de ambitie hebben om ook te spreken. Het enige wat ik kan zeggen: go for it. Dream it. Do it. Het is geweldig. En als je nu denkt: ik wil wel, maar hoe? Dan heb ik nog iets mooiers voor je. Vanaf 16 maart geef ik namelijk mijn vijfdaagse #SpeakUp cursus. Daarin vertel ik je alles over betaald en professioneel spreker zijn en hoe je daar komt. Leuk als je er bij bent! Klik hier voor meer informatie.

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Instagram

3   56
9   63
4   56
24   72
7   64