Op woensdag 16 november (vandaag – op moment van schrijven) word ik 25 jaar. Mijn eerste kwartje! Ik vind het echt een mijlpaal, zo’n leeftijd waar je toch wat meer bij stilstaat dan bij andere leeftijden. Ik schreef eerder al een boek over de inzichten en lessen die ik opdeed rondom mijn 20ste. Voor mijn 25ste leek het me erg leuk een stuk te schrijven over mijn zakelijke lessen na 4 jaar ondernemerschap.
Focus is belangrijk, maar ontdek wat bij jouw focus past;
De afgelopen jaren experimenteerde ik erop los. Bijna elke interesse die ik had volgde ik op en na bijvoorbeeld een week besloot ik al: ik wil hier iets mee doen (zakelijk). Om vervolgens een week daarna de keuze te maken dat ik dat beter niet kon doen omdat ik genoeg projecten had lopen. Onlangs heb ik ook de keuze gemaakt om zelf wat meer focus aan te brengen: copywriting & marketingadvies. Daarmee laat ik voor nu mijn diensten voor het onderwijs en maatschappelijke organisaties los en dat voelt goed. Ik weet zeker dat dit wel weer komt, maar ik wil nu eerst aan mijn eigen merk en diensten bouwen voordat ik iets anders doe.
Ik heb dus door de jaren heen wel gekozen voor meer focus, maar me helemaal toespitsen op een niche is niet voor mij weggelegd. Nu in ieder geval niet. Ik ben meer een generalist, iemand die de strategie ontwikkelt en de grote lijnen hiervan bewaakt. Wat dat me oplevert? Veel. Meer groei in mijn marketing, al is het alleen maar op het gebied van content maken. Maar ik zie het ook in mijn bereik. Zo behaalde ik op LinkedIn de afgelopen twee weken een bereik van 31.407 weergaven, natuurlijk maar een cijfer, maar het duidt wel aan wat consistent posten kan doen.
Focus is belangrijk, want het helpt je groeien. Maar je bepaalt zelf wat bij jouw focus past en hoe groot jouw focus is. Heb je 8 bedrijven? Dan is dat je focus. Heb je er 1? Dan is dat je focus. Ondervind je eigen idee van focus en stuur vervolgens daarop. Het is een proces van trial and error.
Iedereen kan advies geven, maar volg je onderbuikgevoel;
Het lichaam weet wat het moet doen – daar geloof ik heilig in. Ik geloof erin dat je hersenen een belangrijke computer zijn om feiten en prikkels te verwerken. Maar ik denk ook dat je een computer niet moet gebruiken om beslissingen te maken. Wat voel je precies bij iets? Vaak geven we te veel credits aan het brein bij het maken van een beslissing, maar de kans is groot dat je ergens in jouw onderbuik al gevoeld hebt wat je het beste kunt doen. Ik heb een recent voorbeeld van begin dit jaar.
Een klant waarmee ik in 2020 behoorlijk intensief heb samengewerkt benaderde mij begin dit jaar met de vraag of ik ons project toch niet wilde afmaken. Even voor jouw beeldvorming: we hadden een groot project op de plank liggen. Daarvan heb ik alles gedaan wat ik moest doen – maar we hebben het bewust in delen opgebroken. Er kwamen steeds meer barsten in samenwerking. Te laat betalen, regelmatig bellen om 23.00 uur ’s avonds, constant van plan willen veranderen, niet duidelijk zijn over geldelijke afspraken en binnen elke discussie emotioneel worden.
Uiteindelijk ontstond er onenigheid over wat we nu precies geldelijk hadden afgesproken omdat er niks op papier stond en dat was voor mij het eindpunt. Deze klant benaderde me dus aan het begin van het jaar weer, met een lucratief voorstel. Althans, daar leek het op – maar als je alle bijzaken die ik bij deze klant er gratis bij kreeg erbij moest rekenen hield ik onderaan de streep niks over. Bij het horen van het geldbedrag en het korte verhaal zei iedereen tegen me: je moet het doen.
Een duidelijke nee
Ik lag in bed door Instagram te scrollen en toen realiseerde ik me: nee. Ik moet dit helemaal niet doen. Dit wil ik niet. Misschien had ik mijn doelen ermee gehaald maar je had niet moeten vragen welke offers daarbij waren komen kijken. Toen heb ik nee gezegd, dit hoofdstuk definitief achter me gelaten en ik ben nog altijd blij dat ik naar dat onheilspellende gevoel van mijn onderbuik heb geluisterd. Achteraf bleek dat de juiste beslissing, zonder daar inhoudelijk op in te gaan weet ik dat ik de beste keuze heb gemaakt.
Iedereen doet uiteindelijk maar wat, het gouden ei bestaat niet;
Als je elke advertentie die je ziet moet geloven zou er ergens een gouden ei bestaan – waar meerdere varianten van zijn – en wat in jou bezit voor succes zorgt. Ik denk dat het onzin is. Uiteindelijk denk ik dat de meeste mensen maar wat doen en dat je er op die manier achterkomt wat wel en niet werkt. Heel gaaf als ondernemers succesvol zijn, is ze van harte gegund, maar ik denk dat het klakkeloos kopiëren van iemands pad geen ideale basis voor succes is. Er zijn te veel variabelen waarmee je rekening moet houden.
In ondernemersland wordt er al te snel geroepen dat je met een paar simpele stappen je doelen behaald. En ondanks dat ik van mening ben dat dingen vaak moeilijker gemaakt worden dan ze zijn, denk ik dat je vooral je eigen pad moet volgen. Je kunt uit het framework of stappenplan van iemand nuttige kennis en ervaring halen, maar je zult nooit dezelfde omstandigheden en overtuigingen hebben zoals die ander. Dus een grote yes voor het zoeken van inspiratie en het gebruiken voor actie, maar een nee voor het kopiëren van alles wat je hoort.
Ontdek je eigen pad, omarm het, vier jouw obstakels en overwinningen en zoek vooral ondersteuning bij mensen die jou helpen je eigen pad te ontdekken in plaats van dat ze je een framework door je strot douwen.
Durf op keuzes terug te komen als ze uitkomst niet bevalt;
Soms maak je een keuze met een doel: je hoopt dat resultaat X of Y eruit komt. Je bent blij als dat gebeurt. Doel behaald. Soms maak je ook keuzes waarbij je tijdens het proces al denkt: nee, ik heb hier een keuze gemaakt, maar het gaat me niet opleveren waar ik naar op zoek was. Dat kan met een specifiek doel te maken hebben, maar ook met het willen ervaren van een bepaald gevoel. Durf op keuzes terug te komen. Het is helemaal geen schande om iets niet af te maken of op een eerder gemaakte keuze terug te komen.
Het overheersende beeld dat je af moet maken waar je aan begonnen bent is onzin. Het is alleen maar een manier om mensen ergens in vast te houden en iemand een rot gevoel te geven over het veranderen van keuze, koers of beslissing. Jij mag altijd op een keuze terugkomen. Je weet echt wel voor jezelf te bepalen of je ergens mee stopt omdat het niet goed voelt of omdat je dat doet omdat je het eng vindt om iets af te maken. Vertrouw wat meer op jezelf en laat de ruis van wat anderen zeggen los.
Falen is een onmisbare tool in jouw gereedschapskist voor jouw succes;
We doen te paniekerig over falen. Er is niks mis mee om iets te proberen en vervolgens te ontdekken dat het niet werkt. Dat is alleen een leerproces, daar hoef je jouw waarde als persoon niet aan af te meten. Het is een illusie dat succes een lineaire lijn is. Succes gaat met vallen en opstaan, nog maar niet te spreken over het feit dat succes een abstract begrip is en voor iedereen een andere betekenis heeft.
Sinds 2018 ligt er een idee op de plank: Succesvol Falen. Een boek, podcast of serie-artikelen die meer over dit thema vertellen. Maar ik heb er tot op heden nog niks mee gedaan. Kan ik als een falen zien, ook als een kans dat dingen komen op het juiste moment. Ik schreef er op LinkedIn al een post over en ben nu bezig met de eerste stappen om hier een giga vette podcast van te maken. Eerste stappen zijn gezet, de rest komt later.
Je kunt jouw hoofdstuk 5 niet vergelijken met hoofdstuk 25 van iemand anders;
Succes hier, mijlpaal daar: open social media en je wordt geconfronteerd met het succes van iemand anders. En dat is goed. Want je mag successen delen en daar heel trots op zijn. Dus mensen: blijf dat doen, ik doe het ook. Dit inzicht is voor mensen die al die successen zien en de moed in de schoenen voelen zakken. Ben jij net trots dat je deze maand tóch een factuur hebt gestuurd, zie je een andere ondernemer pronken met de 15.000 euro omzet die de afgelopen maand is gemaakt. Ja, shit man.
Ik heb veel minder vergelijkingsdrang dan een paar jaar geleden. Door al die berichten op social media, kreeg ik snel het gevoel dat waar ik stond niet goed genoeg was. Het moest meer. Beter. Groter. En nu? Nu weet ik dat ik mijn hoofdstuk 5 niet kan vergelijken met het hoofdstuk 25 van iemand anders. Maar zelfs als dit voor iemand anders over hoofdstuk 4 zou gaan, kan ik het nog niet vergelijken. Ieder heeft zijn eigen boek, met eigen omstandigheden, personages, uitdagingen en overtuigingen. Doe jezelf een plezier, vier iemands succes mee, maar weet ook dat niemand jou met een bezem opwacht om je hetzelfde te laten bereiken.
Ondernemen is het allerleukste wat er is als je door de weerstand heen durft;
Over vergelijken gesproken: ik kon altijd nerveus worden van ondernemers bij wie het leek alsof alles ze makkelijk afging. Laat ik beginnen met: ik gun het ze enorm. Het lijkt me heerlijk. Voor mij is ondernemen echter een groot spel van zelfontwikkeling en kom je op elke laag wel iets tegen over jezelf waarvan je soms denkt – joehoe, nu even niet graag. Ik heb zoveel over mezelf geleerd doordat ik een eigen bedrijf heb. Over overtuigingen, kwetsbaarheden en angsten.
Zo ging ik de afgelopen jaren door de angst om geld te ontvangen, te onderhandelen en bijvoorbeeld zichtbaar te zijn. Jouw bedrijf groeit op het moment dat je zelf ook in ontwikkeling bent en ik merk dat dit me wel een paar keer tegen heeft gehouden. Mijn eerste jaren als ondernemer waren genieten van de oneindige creativiteit, het bepalen van mijn eigen werktijden en zelf bepalen wat je ergens voor rekent. Tegelijkertijd was het ook klappertanden om alles bij te benen, zelf verantwoordelijk te zijn en confrontaties aan te gaan die ik liever vermijd. Dit jaar kwam ik voor het eerst dichterbij het gevoel dat ondernemen echt het leukste is wat er is als je door de weerstand heen durft.
Dat gezegd hebbende: daar ben ik nog niet, maar ik probeer alles aan te kijken wat erop mijn pad komt.
Jouw omgeving heeft veel meer impact op je ondernemerschap dan je denkt;
Ik slaap er geen nacht minder om als iemand mijn bedrijf een bedrijfje noemt. Of mijn boek een boekje. Weet je Truus, je doet maar. Mijn bedrijf is ook een bedrijfje. Dat zeg ik niet omdat ik het niet serieus neem, want dat doe ik wel. Maar ik ben nog zo aan het experimenteren. Ik ben nog zoveel bezig met zoeken waar mijn kwaliteiten liggen, hoe ik die consistent inzet en wat ik wil doen met mijn bedrijf. Ja, de opdrachtgevers zijn al jaren bij me en geven me verantwoordelijkheden die ik met heel veel liefde en plezier aanneem, maar voor mezelf?
Ik ben jong, de wereld ligt open en ik ben vooral voor mezelf aan het ontdekken welke kant ik op wil. Dus noemt iemand mijn bedrijf een bedrijfje? Prima – een mooie les in nederigheid. Accepteren waar je nu bent wil niet zeggen dat je uitsluit waar je naartoe wilt. Misschien bouw ik ooit een imperium, misschien niet. I don’t know. Dat brengt me wel direct bij een ander haakje: je omgeving heeft meer invloed op je ondernemerschap dan je denkt.
Als iemand tegen mij bedrijfje zegt is dat niet zo bedoeld omdat ze me klein willen houden. Het kan ook goed zijn dat iemand wel bedrijfje tegen je zegt omdat ze je niet serieus nemen. En met die mensen – zou mijn advies zijn – moet je in gesprek. Want zij projecteren iets op je en als je daar zelf ook nog onzeker over wordt, kan het interessant zijn om twee dingen te doen. Ga eens met ze in gesprek hoe ze jouw bedrijf zijn en ontdek voor jezelf eens waarom het je raakt. Zoek mensen om je heen die je stimuleren om te doen wat je leuk vindt. Vraag geen advies aan mensen die niks van jouw business of branche weten en ook je klant niet zijn.
Leer ook dingen die niks te maken hebben met je vakgebied;
Deze vind ik echt leuk: leer ook dingen die niks met je werk te maken hebben. Zo volg ik op dit moment een studie Positieve Psychologie en dat is indirect natuurlijk wel echt aan mijn werk verbonden, maar ik heb nog veel meer plannen en het is gewoon leuk. Een mens blijft in ontwikkeling en door ook af en toe die focus van je vak af te halen, doe je vaak verfrissende nieuwe inzichten op of ontdek je een toffe hobby.
Ik wil bijvoorbeeld nog eens leren hoe ik haren kan knippen en volg nu ook wekelijks Krav Maga-lessen.
Verlies de verbinding met spelen en ontdekken niet;
Ik zeg altijd: neem jezelf serieus, maar niet te. Werk serieus aan je business, maar vergeet experimenteren niet. Werk serieus aan je skills, maar vergeet niet dat je niet altijd iets hoeft te leren dat uiteindelijk productief is. Het gaat erom dat je ook durft te experimenteren en durft te spelen – want mensen zijn vaak te serieus. Verlies de verbinding met je innerlijke kind niet, klinkt nu heel spiritueel, maar is ook eigenlijk best praktisch. Blijf openstaan voor het volgen van je interesses en neem jezelf serieus, maar verlies niet uit het oog waar het echt om gaat.
Krijg inzicht in andermans werkgedrag om beter en efficiënter te communiceren;
In oktober volgde ik een training PPA, oftewel persoonlijke profiel analyse. Dit is in andere woorden de DISC-test, een test waar veel over gesproken wordt. Zo zou de test de betrouwbaarheid hebben van een horoscoop. Ik heb de training vanuit LEF Recruitment bij Thomas International gevolgd. Zij werken met de geaccrediteerde assessments en ik mag vanaf heden nu ook de PPA’s van iemand anders uitlezen en hierover adviseren.
Supervet, want even los van de discussies rondom deze tools, is dit assessment een mooie gespreksstarter. Het geeft diepgang aan een gesprek en legt wel degelijke verschillende gedragsvoorkeuren en communicatiestijlen uit. Dat is dan ook direct mijn tip: zorg ervoor dat je inzicht krijgt in iemands werkgedrag en communicatiestijl. Het beter begrijpen van andere mensen helpt je zelf ook beter in het leven te staan.
Denk na over welke battles je aangaat en welke je laat gaan:
Er is veel oneerlijkheid in de wereld en als je alleen hier je focus ophoudt dan wordt het zwaar. Als er iets is wat ik heb geleerd na meer dan 4 jaar voor mezelf werken is het wel dat je je battles slim moet uitkiezen. Ook in het ondernemerschap kom je oneerlijkheid tegen, maar je kunt niet in elke situatie klimmen. Waarom? Omdat je je energie erop verliest. Natuurlijk, je hoeft echt niet alles goed te vinden – maar sommige situaties zijn het gewoon echt niet waard. Voorbeeld:
In april maakte ik kennis met een nieuwe klant. Spoedopdracht. Softie als ik ben, rekende ik daar niks extra’s voor. Terwijl ik wel degelijk mijn hele planning ervoor moest omgooien. Net voor mijn vakantie – sterker nog, vanwege de komst van deze spoedopdracht heb ik zelfs nog twee dagen in mijn vakantie gewerkt. No hard feelings, daar heb ik zelf voor gekozen. Ik als een malle zorgen dat de klant heeft wat ze nodig had, klant verdwijnt rustig maanden van de radar nadat het is opgeleverd (klant heeft overigens factuur netjes betaald en op tijd, dat wel).
Uiteindelijk dacht ik: heerlijk, dit project afgerond. Nam ik toch weer een nieuwe opdracht van die klant aan. Behoorlijk wat werk al gedaan, gecommuniceerd met klant en klant verdwijnt weer maanden van de radar om tot op heden (ongeveer 5 maanden verder) nog niks te hebben laten horen. Ik kan ervoor kiezen om de factuur te sturen, erachter aan te gaan en in gesprek te gaan maar ik weet van deze situatie ook: het is het niet waard. Elke minuut die ik hier nog mee bezig ben is voor eigen rekening en de factuurwaarde valt (even oneerbiedig gezegd) te verwaarlozen.
Weeg af welke battles het waard zijn om aan te gaan. De klant heeft overigens het werk wel ontvangen, maar kan dit niet gebruiken.
Start met het produceren van content – laat die machine lekker draaien;
Ik plaats nu elke dag een post op LinkedIn en wil dit blijven doen. Het gaat me steeds makkelijker af. Content maken is zeker een tijdsinvestering, met dit artikel alleen al ben ik al 2 uur bezig. Tegelijkertijd levert het me ook onwijs veel zichtbaarheid op. Dat is niet altijd meetbaar, soms wel – maar ik ben blij dat ik mijn eigen machine weer aan heb gezet.
Je kunt naar mijn idee niet vroeg genoeg met marketing beginnen. Dat hoeft niet altijd met een uitgebreid plan of een strategie te zijn, maar ga in doe-modus. Ontdek welke strategieën bij je passen, hoe mensen op je content reageren en hoe je dit kunt verbeteren. Marketing is echt onmisbaar voor de groei van je bedrijf en ook al komen de klanten via-via (wat bij mij vaak ook zo is), wil ik toch dat mijn marketing staat voor op het moment dat ik weer verder wil groeien met mijn bedrijf.
Een strategie is niets waard zonder de juiste uitvoering of actie;
Strategie is helemaal mijn ding. Maar een strategie maken, is pas de eerste stap. De echte magie begint pas bij consistente uitvoering van die strategie. Die heb je nodig, want anders maak je je strategie vooral voor het beeld in je hoofd. Dat is handig en waardevol, maar voor resultaat moet je op zoek naar actie. Ik zie het in veel van mijn projecten nog terug, het opzetten van de strategie lukt vrijwel overal. Maar voor de uitvoering hiervan hebben klanten echt een extra handje / blik / ondersteuning nodig.
Dat geldt ook voor je eigen business. Ik maak bijvoorbeeld zelf ook mijn strategie, maar ik zoek accountability partners om ‘m ook daadwerkelijk uit te voeren. Al is het maar even dat momentje kunnen pakken om het met iemand te overleggen – zo heb je weer scherp wat je te doen staat en spreek je het ook uit. Dan is het moeilijker om het niet te doen dan wanneer je het alleen in je hoofd hebt. Dus mijn tip: ontwikkel je strategie, maar zoek voor de uitvoering accountability partners of tools zodat je ‘m ook echt opvolgt.
Ontwikkel een filter voor de meningen van anderen;
Ieders mening doet ertoe, maar niet voor jou. Je komt genoeg mensen tegen die ergens iets van vinden. We zijn vooral heel goed om iets te vinden van dingen waar we eigenlijk vrij weinig vanaf weten. Het zal je verbazen welke mensen je ineens ondernemersadvies geven terwijl ze geen bedrijf hebben. Leg dat naast je neer. Ontwikkel een filter. Ik probeer oprecht naar iedereen te luisteren, maar ik pik er al snel uit wat voor mij waardevol is en wat niet. Want weet je: niemand staat in jouw schoenen en zal dus ook nooit helemaal weten hoe het voor je is.
Er zijn zoveel variabelen waarmee je rekening moet houden. Iemand kan tegen jou zeggen dat je je prijs omhoog moet gooien, maar als je uit een gezin komt waarin geld een taboe was, dan is dat veel moeilijker dan voor iemand die is opgegroeid met zakelijke ouders. Ik noem maar effe een random voorbeeld, maar het gaat om het idee. Weet van wie je advies ontvangt en filter eruit wat voor jou relevant is.
Wees selectief aan wie je advies vraagt als ondernemer en aan wie niet;
Dit is een mooi aanvullend inzicht: weet aan wie je advies vraagt. Als er iets is wat ik direct heb afgeleerd is het wel advies vragen aan mensen die geen ondernemer zijn. Natuurlijk kunnen zij ook nuttige dingen zeggen, maar zij weten vaak niet hoe het ondernemerschap werkt en wat ervoor nodig is om een succesvolle business te runnen. Ik ben sowieso steeds selectiever geworden met het vragen van advies. Waar ik voorheen met een dilemma de halve buurt afging, houd ik het nu heel dicht bij mezelf.
Vaak praat ik er niets eens over – om te voorkomen dat mensen met ongevraagd advies komen. Zoek ondernemers uit waarvan je zeker weet dat ze het beste met je voor hebben en dus ook vooral langs hun eigen angsten heenkijken als ze jou van advies voorzien.
Werken met vrienden / familie kan, maar wel met heel duidelijke kaders;
Hier zag ik laatste nog een topic over op LinkedIn: interessant gesprek was dat. Ik vind het altijd leuk om dit te lezen, ben benieuwd hoe andere ondernemers erover denken. Ik lees vaak dat er een zakelijke discussie ontstaat en dat de vriendschap daar dan ook onder lijdt. Meestal gaat het bij mij juist andersom (als het al gebeurt): ik werk samen met mensen, wordt uiteindelijk vrienden en dan ontstaat er op vriendschappelijk niveau een conflict en heeft dat ook gevolgen voor de zakelijke samenwerking.
Onlangs is dit bij mij gebeurt en ik ben er ergens heel blij mee. Want deze vriendschap voelde voor mij niet meer vervullend en ik had heel eerlijk gezegd ook echt niet de behoefte om dan samen te blijven werken. Dus het is goed zo. Ontdek voor jezelf wat werkt als je met vrienden en familie werkt. Ik weet voor mij in ieder geval dat het kan, maar met duidelijke kaders – er is ook een vriendin waarmee ik al jaren samenwerk en dat gaat jaren goed. Als we iets persoonlijks of zakelijks hebben spreken we het uit, lossen we het op en gaan we weer verder.
Je gaat sowieso teleurgesteld raken en ook dat is oké;
Je kunt niet door het leven bewegen zonder teleurgesteld of gekwetst te raken. En weet je, dat is gewoon oké. Het is een utopie om te denken dat je het kunt vermijden, dus dan kun je het beter accepteren. Er zijn momenten die minder leuk zijn en gewoon voor een teleurstelling zorgen. Leer liever hoe je teleurstelling voor jezelf kunt accepteren en er op een gezonde manier mee om kunt gaan dan dat je probeert te voorkomen dat het gebeurt.
Er zijn mensen die het bloed onder je nagels vandaan halen – leer met compassie te handelen;
Er zijn gewoon mensen die het bloed onder je nagels vandaan halen. Punt. Gebeurt, is oké. Eigenlijk alleen maar goed, want door iemand anders irritant te vinden leer je vaak over jezelf waar je nog gekwetst bent. Maar, in plaats van uit je plaat te gaan tegen iedereen die je vervelend vindt, heeft het mij heel erg geholpen om vanuit compassie te handelen. Die ene vriend waar ik het over had in mijn eerdere inzicht, haalde het bloed onder mijn nagels vandaan door vooral in de situatie alle verantwoordelijkheid voor eigen acties te vermijden.
Ik ben voor mezelf opgekomen, maar ik heb wel met compassie gehandeld: ik weet dat deze persoon vooral bezig is met alles goed te willen doen en moeilijk tegen kritiek kan. Hetgeen wat ik aandroeg in wat ik niet zo prettig vond, werd door deze persoon gezien als een directe aanval op diens persoonlijkheid. Ik heb uit proberen te leggen dat het niet zo bedoeld is, maar ik kan niet in iemands hoofd kijken. Ik had ervoor kunnen kiezen om verder in discussie te gaan om mijn gelijk te behalen, maar ik heb het met een duidelijk bericht afgesloten omdat ik dit dan het punt is waar onze wegen scheiden. Dat is ook prima.
Het is heel makkelijk om boos te worden en die woede naar buiten te richten. Maar ik leerde ook in mijn opleiding Positieve Psychologie dat we uitgaan van intrinsieke waardigheid: iedere actie kent een goede bedoeling. Of die bedoeling ook echt goed uitpakt is de volgende vraag, maar het geeft mij heel veel gemoedsrust om te weten dat iedereen er ook maar iets van probeert te maken.
Zorg voor een juridisch fundament, juist bij een vertrouwensband;
“We vertrouwen elkaar blindelings, daarom hebben we geen afspraken op papier gezet.” Ja, dat is dus de basis voor een conflict. Omdat je elkaar vertrouwt, zou je er geen problemen mee moeten hebben om dingen op papier te zetten. Je weet dan allebei dat het fijn is om op zo’n papier terug te vallen op het moment dat er onenigheid bestaat. Ik heb het laatst nog gehad met een opdrachtgever die het e.e.a. op papier wilde hebben om duidelijke afspraken af te kaderen. Ik kon het daar alleen maar mee eens zijn.
Zorg voor een juridisch fundament voor je business – je weet nooit wanneer het je business van risico’s kan beschermen.
Inspiratie vind je overal, zorg voor de juiste opvolging;
Ik spreek zelden ondernemers die inspiratie tekort komen. Het is juist vaak dat ze te veel inspiratie hebben en hierdoor niet tot uitvoering komen. Inspiratie is overal, leer vooral inspiratie op de juiste manier op te volgen. Creëer voor jezelf een plek waar je al je ideeën kunt dumpen en beslis bijvoorbeeld één keer per week met welke ideeën je wel iets doet en met welke ideeën niet. Actie is de eerste stap na inspiratie om van een idee iets tastbaars en concreets te maken. Houd tegelijkertijd in gedachten dat je niet met elk idee iets hoeft te doen.
Het is helemaal niet erg om ergens volledig voor te gaan en erin te duiken;
Over inspiratie gesproken: het is helemaal oké om niets met een idee te doen, maar het is ook oké om er helemaal in te duiken en ervoor te gaan, zonder dat je een duidelijke reden hebt. Soms krijg je van die ingevingen waarvan je denkt: hier moet ik iets mee. Om het vervolgens toch niet te doen. Waarom? Omdat je het grotere plaatje niet kunt zien. Ik heb precies hetzelfde: had het spontane idee deze blog te schrijven, om vervolgens te denken: ja, maar draagt het direct bij aan mijn strategie en doelen? Niet echt.
Maar dat was geen reden om het niet te doen, want mijn gevoel om dit te doen was te groot. Ik wilde het graag doen en daarom heb ik het gedaan. Te veel mensen laten zich leiden door de waan van de dag en het idee te hebben dat alles productief moet zijn. Dat kan, maar weet dat het niet altijd hoeft. Soms ontstaan de grootste cadeautjes en inzichten juist door eens van dat pad af te wijken – dus daarom ben ik nu al 2 uur bezig met het schrijven van deze blog.
Boeken en adviezen zijn cool maar niet heilig of ook maar iets in die richting;
Je kunt uit boeken en adviezen enorm waardevolle inzichten halen, maar verklaar ze niet heilig. De crux van persoonlijke ontwikkeling is het idee dat je altijd iets bij moet leren voordat je goed genoeg bent. Je bent al goed genoeg en ontwikkelt je kwaliteiten en inzichten. Maar het is niet zo dat je iets tekort komt dat je moet aanvullen. Soms wil je bijvoorbeeld een nieuwe stap zetten en merk je dat je kennis tekort komt. Dat vul je dan aan, om beter werk te kunnen verrichten – maar je bent als vanzelf al goed genoeg voor wie je bent.
Dus ja, lees boeken, huur coaches in, volg een training en laat je verrassen door alle mogelijkheden in de wereld – maar gebruik dit net als een compensatie van wie je bent, want jij, jij bent al goed genoeg.
Wees bereid te investeren in hulp en wees hierin selectief;
Aansluitend op mijn vorige inzicht: je gaat investeringen maken die pijn doen. Die pijn is niet erg, dat mag ook. Maar soms blijken die investeringen goud waard te zijn en weet je heel goed: yes, ik ben hiermee echt vooruit gekomen. Soms is dat niet zo. Dan zie je je investering als weggegooid geld. Ik weet meestal wel te relativeren (na het balen), dat ik er altijd wel iets uit heb gehaald. Dan zie ik het maar als leergeld.
Maar, dat heeft me wel geholpen om selectiever te worden in welke hulp ik inkoop. Want soms heb je iets niet nodig, maar ben je zo gek gemaakt door de marketing van die ander dat je denkt dat je het nodig hebt. Ontwikkel jezelf en durf ook eens nee te zeggen, ook al word je wijsgemaakt dat je dit absoluut nodig hebt.
Vertrouwen begint bij jou en groeit door jou;
Zoeken naar bevestiging buiten jezelf en het vervolgens krijgen levert voor de korte termijn voldoening op. Maar het is geen duurzame basis voor langdurige voldoening. Want je krijgt nu eenmaal niet altijd bevestiging van de buitenwereld. Soms gelooft niemand in je bedrijf of idee en moet je dat vertrouwen uit jezelf halen. Investeer daarom in duurzaam vertrouwen waarmee je het vertrouwen in jezelf laat groeien.
Nou, dit was ‘m voor mijn eerste kwartje. Tot volgend jaar met een nieuwe blog, misschien. 😉
Over Nikki
Ik help ondernemers en mkb’ers met het bouwen van een geweldig merk waardoor klanten gillend voor je in de rij staan en personeel het liefst bij jou werkt. Door te ontdekken waarmee jij anders bent in jouw branche en opvalt, gaan we aan de slag met strategische groei. Jij bent niet langer een muurbloempje maar wordt de paarse koe van jouw branche. Samenwerken?