15 x manieren om aan je bedrijf of merk te werken

Foto door Femke Meijboom

Veel ondernemers hebben het zo druk dat ze zich verliezen in de dagelijkse bezigheden die horen bij in hun bedrijf werken. Dat is natuurlijk logisch – het is een manier die geld in het laatje brengt. Toch wil je eens vaker aandacht besteden aan aan je bedrijf werken. Waarom? Omdat dat op termijn niet alleen meer orde en structuur kan bieden, maar ook meer (werk)plezier en inkomsten.

In deze blog vind je vijftien manieren om aan je bedrijf te werken. Het ontwikkelen van je bedrijf is een constant proces, omdat er altijd wel iets is dat je kan doen om de boel te optimaliseren. Maar waar begin je?

De boekhouding rechttrekken

Dit is misschien een tip vanuit persoonlijke titel. Alhoewel ik het hartstikke fijn vind om nieuwe verdienmodellen te ontdekken of mijn money mindset te verbeteren, vind ik het daadwerkelijke cijferwerk niet zo leuk. Gelukkig heb ik nu een fijn boekhoudprogramma, dat echt bij me past.

Nu ik hier mee bezig ben heb ik veel meer inzicht in mijn financiën. Wat komt er binnen en wat gaat er uit? Hierdoor kan ik gerichter sturen op waar ik naartoe wil, ontdek ik welke diensten wel werken en welke niet. Ik denk dat inzicht in je financiën de eerste stap is richting grip. En dat is heel belangrijk voor een gezond bedrijf.

Als je dus denkt: hmm, misschien moet ik eens voor mijn bedrijf gaan zitten. Kijk dan eens of je boekhouding up to date is, of dat deze wel weer eens rechtgetrokken kan worden.

Werken aan je sales & marketing

Deze is natuurlijk heel breed en kan ook absoluut in subcategorieën worden opgedeeld. Werken aan je sales kan je doen door mensen te bellen, contacten aan te boren of mailtjes te versturen. Het kan enorm nuttig zijn om te ontdekken of je door middel van sales wellicht meer klanten kan krijgen.

Sales hoef je niet alleen te doen als het minder goed gaat of wanneer je net begint. Je kan sales ook doen wanneer het goed gaat en de klanten vanzelf naar je toekomen. Zo kun je de groei van je bedrijf misschien wel gerichter vormgeven en in banen leiden. Je kiest daarbij ook zelf uit voor welke klanten je graag zou willen werken.

Voor marketing geldt natuurlijk precies hetzelfde. Ik merkte dat ik het aan het begin van mijn ondernemerschap als iets zag dat ik één keer doe en daarna nooit meer hoef te doen. Maar dat is natuurlijk niet zo. Je bent altijd met marketing bezig, eigenlijk. Als je iets op social media plaatst, een lijntje uitgooit of een interview doet voor je bedrijf bijvoorbeeld.

Mocht je je vervelen en denken: ik wil wat meer met marketing doen, neem dan eens te tijd om een brainstorm te faciliteren. Dit kan met jezelf, mensen uit je team, een businesscoach of bijvoorbeeld een collega-ondernemer. Zo krijg je frisse input van buitenaf, kun je je eigen ideeën kwijt en krijg je nieuwe inspiratie voor de marketing van je bedrijf.

Werken met een businesscoach of strateeg

Zijn er specifieke vraagstukken waar je mee rondloopt? Bijvoorbeeld aan meer klanten komen, beter zichtbaar zijn, inkomsten uit social media halen, passief inkomen opbouwen of meer optimaliseren? Denk er eens over na om een van die zaken samen op te pakken met een businesscoach of strateeg.

Zij kunnen jou helpen gericht resultaten te boeken binnen de vraagstukken waar je mee rondloopt. Dat kan je enorm helpen groeien! Het hebben van een coach of strateeg die met je meedenkt kan jou een spiegel voorhouden, je inspiratie bieden én jou verantwoordelijk houden.

In Nederland (wereldwijd, trouwens) zijn genoeg coaches die staan te popelen om jou te begeleiden naar een nieuwe fase binnen je ondernemerschap. Je hoeft er alleen nog maar een coach voor uit te zoeken!

Social media optimaliseren

Ook wanneer je meer uit social media wil halen (engagement, likes, inkomsten) kun je naar een coach toestappen. Dat geldt ook voor een strateeg. Voor het optimaliseren van je social media hoef je echter niet per se naar iemand toe te stappen. Je kan ook eerst zelf aan de slag.

Het ligt er natuurlijk aan hoe je accounts nu zijn ingericht en wat je nu met social media doet om te ontdekken wat er te optimaliseren valt, maar meestal zijn er wel één of twee klusjes te ontdekken. Ik haal zelf ook inkomsten uit social media, maar ik kan zo al één of twee dingen noemen die ik zou kunnen optimaliseren.

Bijvoorbeeld het maken van een doelgerichte contenstrategie, mijn highlights op Instagram, continuïteit in het posten of aan de slag met Pinterest. Dat laatste ga ik trouwen binnenkort doen (zin an!). Ditzelfde geldt voor jou: je kan aan de slag met content maken, een strategie uitwerken of meer over een bepaald platform leren.

Een beeldbank maken

Als je veel aanwezig bent op social media en daar ook gebruik van maakt, zijn goede foto’s belangrijk. Nu is de definitie van een goede foto op vele manieren uit te leggen, maar ontdek dus wat die goede foto betekent als je het over jouw branding hebt. Voor de een zijn dat foto’s met een haverlatte en Macbook, voor de ander zijn dat foto’s in de natuur.

Het maakt niet uit wat die goede foto’s zijn, het is altijd handig om een voorraad te hebben. Als iets tegenwoordig bijna niet meer aanslaat online zijn het wel cliché stockfoto’s binnen een huisstijl. Nee, de kijker is slimmer dan dat en weet dat die dame met dat rode haar niet een werknemer is van jouw bedrijf, maar een model uit Amerika.

Met het maken van een beeldbank maak je voldoende foto’s om een tijdje vooruit te kunnen met social media of je website bijvoorbeeld. Heel handig voor variatie, branding en content. Investeer een middagje tijd door zelf foto’s te maken of huur een professionele fotograaf in om het voor je te doen. Werpt altijd zijn vruchten af.

Starten met bloggen

Ondanks dat het tijdperk van de eerste blogs met drie zinnetjes tekst en een selfie met het peace-teken voorbij zijn, is bloggen nog steeds booming business. Waarom? Ja, waarom eigenlijk? Ik vind bloggen de perfecte manier om jezelf zichtbaar te maken.

Hoe je het wendt of keert, mensen lees nu eenmaal graag een tekst. In plaats van dat we achter de computer gaan zitten ‘s avonds na onze werkdag, lezen we nu de meeste blogs op onze telefoon. Wanneer je bloggen serieus aanpakt, kun je daar ook serieuze resultaten uithalen.

Bloggen is de perfecte manier om betrouwbaarheid op te bouwen, toegankelijkheid te bieden, mensen kennis met je te laten maken en het is goed voor de SEO en vindbaarheid van je website.

Zelf blog ik drie keer per week. Er komt een blog op maandag, woensdag en vrijdag online. Zodra ik blog nemen mijn websitebezoeken toe, groeit mijn social media bereik én stijgen de aankopen in mijn webshop.

Als je nog een nuttige en toegankelijke manier zoekt om aan je bedrijf te werken, is bloggen een absolute aanrader. Start gewoon eens met wat ideetjes op papier te zetten, vanuit daar een planning te maken en een blog te schrijven over jouw expertise of hersenspinsels.

Je websiteteksten een upgrade geven

Als je dan toch bezig bent wil ik je ook uitdagen om eens die websiteteksten onder de loep te nemen. Ik update die van mij regelmatig, omdat dat met de variatie en activiteiten van mijn bedrijf ook nodig is. Maar zelfs wanneer dat niet zo is, kan ik het je toch aanraden om zo nu en dan eens naar de teksten te kijken.

Door je websiteteksten te checken kun je ontdekken of ze nog actueel zijn, pakkende zinnen bevatten en een bezoeker uitnodigen om tot actie over te gaan. Uiteindelijk is dat ook wat je wil, toch? Dat een bezoeker na het lezen van jouw websiteteksten in actie komt.

Een boek schrijven

Een van mijn favorieten in deze lijst, natuurlijk! Het schrijven van een boek wordt omschreven als de perfecte manier om je autoriteit, zichtbaarheid en expertstatus te vergroten als ondernemer. Ik ben het daar mee eens. Een boek is de perfecte manier om jouw kennis en ervaring te delen met de wereld. Maak hier dan ook gebruik van, als je dat leuk vindt!

Heb je hulp nodig bij het schrijven van je boek? Ik help je graag. Ontdek hier hoe we kunnen samenwerken op het gebied van het schrijven en uitgeven van jouw boek. Tot snel, misschien? 😉

Jezelf trainen als spreker

Ook een van mijn favorieten en zeker interessant. Meer ontdekken over hoe je jouw ervaring en expertise kan omzetten naar een keynote of lezing. Zo kun je ook op events of door organisaties gevraagd worden als spreker. Dat is onwijs goed voor jouw (persoonlijk) merk, expertstatus en autoriteit.

Als je als spreker aan de slag wil kan ik je toevallig ook helpen om je carrière te starten en uit te bouwen. Het wordt nog gezellig zo! Klik hier om de mogelijkheden te bekijken.

Leren over adverteren

Als je aan de slag bent gegaan met het optimaliseren van je social media accounts, kun je een stapje verdergaan. En dat is leren over adverteren! Adverteren op social media is ook booming business en kan je dus interessante conversie en naamsbekendheid opleveren.

Ondanks dat ik zelf helemaal in de fase van organisch bereik zit, is adverteren wel iets dat ik heel graag wil leren. Ik vind het heel interessant om de techniek en psychologie achter adverteren te ontdekken.

Het online verkeer neemt in snelle mate toe, dus er is een kans dat het aantal advertenties online op termijn het papieren advertentieverkeer kan verdrukken. Ik doe er verder geen voorspellingen over, want ik weet er dus te weinig vanaf – maar ik wil er dus absoluut meer over leren.

Een nieuwe skill ontwikkelen

Adverteren is natuurlijk een waardevolle skill, maar die zijn er nog veel meer! Skills die ik zelf graag zou willen leren zijn bijvoorbeeld video’s editen, beleggen en SEO. Ik heb een lijstje gemaakt in mijn notitieboekje, dus ik heb nog genoeg te doen.

Met het ontwikkelen van een nieuwe skill – dat overigens vaardigheid betekent – verbreed je je kennis én ervaring. Dat kan enorm goed van pas komen in je huidige werkveld of wanneer je nieuwe paden wil betreden.

Een cursus ontwikkelen

Dit sluit natuurlijk ook een beetje aan op een aantal van de vorige suggesties, zoals het schrijven van een boek of jezelf profileren als spreker. Met het ontwikkelen van een cursus stop je namelijk ook je kennis en ervaring in een leerzaam product voor de afnemers.

Je kan ervoor kiezen om deze cursus online te geven en zodanig in te richten dat mensen hem op hun eigen tempo kunnen volgen. Op die manier heb je ook een vorm van passief inkomen. Je hoeft de cursus één keer te maken en kan hem daarna verkopen. Interessant, of niet?

Daarnaast kun je er ook voor kiezen om de cursus offline te geven. Dat kun je structureel doen of maar een bepaald aantal keren in het jaar. Op die manier creëer je een exclusief product. Als jij een product hebt dat exclusief is en mensen graag willen kopen, kun je op die manier je cursus goed in de markt neerzetten.

Processen automatiseren

Ik moet je eerlijk toegeven dat ik hier niet heel veel van weet. Op mijn lijstje staat ook zoiets als: ontdekken welke processen je kan automatiseren. Dat kunnen de factureren uit mijn webshop zijn, de intakes voor coachsessies of de check-out van mijn betaalpagina.

Er zijn voldoende processen die je kan automatiseren binnen je bedrijf zodat het jou minder tijd kost. Als je zelf geen idee hebt hoe je dat moet doen, kun je er een expert voor inhuren. Het is in ieder geval een goede manier om aan je bedrijf te werken.

Structuursystemen ontwikkelen

Meer structuur is meestal meer overzicht. Met meer structuur kun je gerichter en met meer rust ondernemen. Het aanbrengen van structuursystemen was voor mij een nuttige tijdsinvestering. Als creatieve maker vind ik plannen niet moeilijk, maar me er aanhouden wel. Het voelt namelijk al snel als een manier om mezelf vast te zetten.

Ik geef toe dat ik nog aan het experimenteren ben welke systemen en manieren goed voor mij werken. Toch heb ik op het moment van schrijven al een aantal mooie resultaten geboekt. Ik werk nu bijvoorbeeld met Google Calendar en Trello. Die systemen geven mij heel veel structuur en dat helpt me echt bij het ondernemen.

Mis je structuur? Kijk eens of een digitale agenda en een systeem als Trello je kunnen helpen. Ik gebruik Trello als mijn externe brein. Zo staat ook heel het fundament van mijn bedrijf in Trello. Ik hoef zelf niks meer in mijn hoofd te bewaren. Meer plek voor creatieve ideeën. 😉

Een webshop oprichten

Het is natuurlijk compleet afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt, maar veel bedrijven kunnen ook een webshop oprichten. Met deze webshop kun je jouw kennis en ervaringen omzetten tot producten. Een cursus is ook een product. Een boek is een product.

Er zijn veel mogelijkheden om jouw kennis naar een product te vertalen. Met een webshop boor je een nieuwe bron van inkomsten aan die zowel passief als actief kan zijn. Daarnaast is een webshop ook nog eens hartstikke leuk om te hebben. Ik spreek vanuit ervaring.

Aan je bedrijf werken is perfect om je omzet te verhogen en bepaalde doelen die je hebt gesteld te halen. Naast de genoemde mogelijkheden zijn er nog tal van manieren om aan je bedrijf te werken, in plaats van in je bedrijf. Werk jij regelmatig aan je bedrijf? En wat doe je dan?

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Instagram

3   41
13   77
10   58
1   42
22   53